Spoločnosť Google neustále zlepšuje a skvalitňuje vyhľadávanie tak, aby pomohlo používateľom nájsť relevantné a vysokokvalitné informácie, ktoré potrebujú. Len za minulý rok priniesol Google viac ako 4800 menších či väčších vylepšení. Jedným z kľúčových spôsobov, ako zistiť, či zlepšenie vyhľadávania funguje dobre, je pomocou hodnotiteľov kvality vyhľadávania. V najnovšom článku vám prinášame prehľad pokynov spoločnosti Google pre hodnotiteľov kvality vyhľadávania.
Kto sú hodnotitelia kvality vyhľadávania?
Skupinu hodnotiteľov kvality vyhľadávania tvorí skupina viac ako 10 000 ľudí na celom svete, ktorí pracujú na základe spoločného súboru pokynov na hodnotenie kvality vyhľadávania. Dané pokyny, ktoré sa používajú na hodnotenie kvality výsledkov vyhľadávania, sú verejne dostupné. Dnes vám prinášame predstavu o tom, ako tieto pokyny fungujú a ako sa – rovnako ako samotné vyhľadávanie – časom zlepšujú.
Aké sú pokyny pre hodnotiteľov kvality vyhľadávania?
Pokyny pre hodnotiteľov kvality majú viac ako 170 strán. Ich hlavným cieľom je, že pomáhajú zabezpečiť, aby vyhľadávanie produkovalo relevantné výsledky z najspoľahlivejších dostupných zdrojov.
Kvalita informácií je jadrom vyhľadávania. Systémy Google v zásade pracujú na zobrazovaní vysokokvalitných informácií. Pokyny pomáhajú hodnotiteľom kvality vyhľadávania určiť, či plánované zlepšenie spĺňa tento cieľ, a to poskytnutím jasnej a jednotnej definície, ktorú všetci hodnotitelia používajú na hodnotenie výsledkov, ktoré vidia.
Presnejšie povedané, vysokokvalitné informácie sú obsah, ktorý preukazuje odbornosť, autoritatívnosť a dôveryhodnosť v danej téme, alebo v skratke E-A-T. O tom, čo znamená skratka E-A-T sa dozviete viac aj tu. Objavte tiež 8 prvkov E-A-T, ktoré by ste mali pridať na váš web.
Príklad: Zdravotná stránka s obsahom od lekárov a vytvorená zdravotníckym zariadením by mala vysokú úroveň toho, čo by mnohí považovali za odbornosť, autoritatívnosť a dôveryhodnosť. Pokyny pre hodnotiteľov kvality vyhľadávania definujú aj obsah na webe nízkej kvality, napríklad obsah, ktorý šíri nenávisť, hoaxy alebo sa snaží oklamať používateľov.
Kto používa pokyny?
Zmeny, ktoré Google robí vo vyhľadávaní, sú prísne testované a hodnotené skutočnými ľuďmi. Hodnotitelia kvality vyhľadávania poskytujú spoločnosti Google prehľad. Webové stránky hodnotia podľa pokynov Google, aby bolo jasné, že systémy – a navrhované vylepšenia – fungujú podľa plánu.
Hodnotiteľ kvality vyhľadávania vždy preskúma dve sady výsledkov vyhľadávania, jednu z aktuálnej verzie Google a druhú zo zlepšenia, ktoré Google testuje. Hodnotitelia kvality vyhľadávania skontrolujú stránky v každej skupine výsledkov a na základe pokynov pre hodnotiteľov vyhodnotia, či sú stránky užitočné pre dopyt.
Hodnotenia, ktoré hodnotitelia kvality vyhľadávania poskytujú, nemajú priamy vplyv na to, ako sa stránka alebo web zobrazuje vo vyhľadávaní. Namiesto toho pomáhajú merať, ako dobre systémy Google fungujú pri poskytovaní skvelého obsahu. Po vyhodnotení výsledkov môže Google implementovať rôzne nové aktualizácie, napríklad v oblasti metadát. Úlohou vlastníkov webov je sledovať všetky zmeny a vziať ich do úvahy pri tvorbe webu či rôznych zmenách
Ako často sa aktualizujú pokyny pre hodnotiteľov kvality vyhľadávania?
Rovnako ako Google vylepšuje samotné vyhľadávanie, z času na čas aktualizuje aj pokyny pre kvalitu hodnotiteľov vyhľadávania s cieľom uistiť sa, že fungujú podľa plánu.
Niektoré zmeny sú určené na riešenie problémov, ktoré Google identifikoval vo vyhľadávaní, a môžu zahŕňať rozšírené sekcie či nové príklady, ktoré pomôžu hodnotiteľov kvality vyhľadávania usmerniť. Napríklad v roku 2017 Google aktualizoval pokyny tak, aby poskytli podrobnejšie príklady webových stránok nízkej kvality, ktoré obsahovali zavádzajúce informácie, neočakávané urážlivé výsledky, hoaxy alebo iný škodlivý obsah.
Niekedy Google identifikuje koncepty, ktoré sú pre hodnotiteľov kvality vyhľadávania obzvlášť náročné. Následne sa vykonajú zmeny v pokynoch na zlepšenie hodnotenia. V roku 2020 napríklad Google poskytol nový návod, ako zistiť, či by bol výsledok zo slovníka alebo encyklopédie užitočný pre určitý dopyt.
Ďalšie zmeny sa zameriavajú na veci, ako je obnovenie jazyka kvôli prehľadnosti a aktualizácia organizácie. Práve to tvorilo väčšinu aktualizácie z októbra 2021, ktorá zahŕňa objasnenie toho, čo predstavuje obsah s najnižšou kvalitou, a zároveň aktualizované a modernizované pokyny na skúmanie reputácie webových stránok.
Všetky zmeny Google dôsledne kontroluje, testuje a vyhodnocuje tak, aby bola zabezpečená efektivita a účinnosť. V závere pokynov je verejne dostupný denník, ktorý podrobne popisuje všetky zmeny, ktoré Google vykoná. V konečnom dôsledku sú tieto aktualizácie navrhnuté tak, aby používateľom vyhľadávanie lepšie fungovalo. Aby Google zabezpečil ešte vyššiu relevanciu webových stránok a ich obsahu, implementoval i nové metriky Core Web Vitals, ktoré posudzujú kvalitu i relevanciu jednotlivých webov.
Ak hľadáte odborníkov na online marketing, ktorí sa v danej problematike orientujú, tak neváhajte a napíšte nám. Radi pre vás vytvoríme kvalitný web, či zabezpečíme efektívne a účinné SEO.