[divider height=“20″]
Pre efektívne využívanie sociálnych sietí ako marketingového nástroja je nevyhnutné orientovať sa v ich metrikách. Viete, ktoré čísla a štatistiky sú dôležité, o čom vypovedajú alebo ako ich zlepšiť? Aj na to vám odpovie naša séria blogov. Na úvod vám predstavíme známu trojicu – lajky, komentáre a zdieľania, ku ktorým pripojíme aj úzko korešpondujúci faktor vhodného času.
Sociálne siete majú množstvo metrík a sledovať komplexne každú jednu by bolo prakticky nemožné. Našťastie, pre úspešnú správu vašej fanpage alebo profilu vám stačí zamerať sa len na vybrané metriky týkajúce sa predovšetkým interakcií/angažovanosti publika alebo dosahu na ľudí. Samozrejme, k tomu všetkému musíte poznať svoju cieľovku, aby ste mohli správne optimalizovať a tvoriť vaše kampane a obsah.
Lajky/reakcie
Lajky alebo srdiečka sa objavujú prakticky na každej sociálnej sieti – na Facebooku, Instagrame, Twitteri, Youtube a ďalších iných. Teória hovorí o tom, že lajky by sa mali používať vtedy, keď sa užívateľovi páči daný obsah. Ako je však zvykom, tak v realite to funguje trošku inak.
Ľudia na internete často lajkujú inštinktívne, podľa nálady a hlavne bez uváženia. Určite to poznáte aj podľa seba, že niekedy „olajkujete“ snáď celý feed a niekedy zase nedáte lajk na nič za celý týždeň. Z toho nám vychádzajú dve premisy.
Premisa č.1: Lajky nie sú úplne smerodajnou metrikou, keďže správanie ľudí je ovplyvnené viacerými faktormi a je tým pádom premenlivé.
Premisa č.2: Lajky nemusia nutne vypovedať o kvalite obsahu. Niekedy môže mať jednoduchý nepremyslený príspevok oveľa viac lajkov ako post, na ktorom si dáte skutočne záležať a má výpovednú/informačnú hodnotu.
Prečo sú lajky dôležité?
Lajky sú i napriek všetkým premenlivým okolnostiam dôležitou interakciou. Prečo? Pretože pomáhajú zvyšovať dosah vášho príspevku, keďže čím viac lajkov, tým väčšina šanca, že sa obsah dostane ku viacerým ľuďom. S jemným nadhľadom môžete analyzovať, ktorý content sa užívateľom páči a o ktorý na druhej strane nejavia záujem.
Ako zvýšiť mieru lajkovania?
Sledujte vaše príspevky, urobte si analýzu vášho obsahu a zistite, čomu sa za uplynulý čas darilo viac a čomu zas menej. Musíte sledovať trendy na sociálnych sieťach – čo teraz beží a čo sa ľuďom páči. Takisto môže pomôcť aj nahliadnutie ku konkurencii vo vašej sfére.
Komentáre
Komentáre sú ďalšou metrikou, ktorá sa zobrazuje naprieč všetkými sociálnymi sieťami. Instagram a Youtube umožňuje zakázať komentáre, na Facebooku si môžete maximálne vyfiltrovať vybrané slová. Komenty s týmito slovami nebude možné uverejniť.
Prečo sú komentáre dôležité?
Komentáre sú dôležité najmä z toho hľadiska, aby ste dostali feedback a názory vašich zákazníkov alebo potenciálnych klientov. Vďaka tomu môžete prispôsobovať a meniť ponúkané služby, marketingové stratégie a optimalizovať vaše plány a ciele. Zároveň, podobne ako pri lajkoch, aj komentáre majú vplyv na väčší dosah príspevku.
Okrem toho, na používateľa sociálnych sietí pôsobí stránka so živou diskusiou v komentároch oveľa lepšie ako iná fanpage, kde je komentárov menej alebo žiadne.
Ako zvýšiť mieru komentovania?
Vo všeobecnosti vám môžeme poradiť, aby ste produkovali obsah, ktorý podnecuje diskusiu. Ak zdieľate článok, tak si vyžiadajte feedback, opýtajte sa na názor alebo skúsenosti vášho publika. Opäť si môžete vykonať rozbor minulých príspevok – vyberte si tie, ktoré mali najviac komentárov a snažte sa nimi inšpirovať pri tvorbe nových postov.
Zdieľania
Zdieľanie obsahu patrí taktiež do základnej výbavy sociálnych sietí. Rozdiel je ten, že k zdieľaniu môže dochádzať aj v rámci viacerých sociálnych sietí alebo platforiem – napr. videá z Youtube na Facebooku alebo pesničky zo Spotify na Insta stories.
Ak by sme si mali porovnať Facebook s Instagramom, tak na tomto poli Insta trošku zaostáva, keď že umožňuje len zdieľanie príbehov. Zdieľanie príspevkov vo feede môžete vykonať dvoma spôsobmi:
Spôsob č.1: Urobíte si screenshot originálneho príspevku a pridáte ho s uvedením hashtagu #regram.
Spôsob č.2: Môžete využiť voľne dostupné stránky, ako napríklad DownloadGram , kde si skopírujete link príspevku a fotka sa vám stiahne. Opäť je vhodné pridávať pod hashtagom #regram.
Prečo sú zdieľania dôležité?
Dôležitosť zdieľaní je veľmi logická – čím viac zdieľaní, tým viac ľudí vidí váš obsah a vy tak máte väčšiu šancu osloviť a získať nových zákazníkov.
Ako zvýšiť mieru zdieľania?
Zrejme každý, kto publikuje obsah na internet by chcel, aby sa jeho obsah virálne zdieľal medzi ľuďmi. Bohužiaľ, univerzálny recept na to neexistuje. Na internete nájdete rôzne štúdie , ktoré hovoria o tom, aké atribúty by mal content spĺňať, ak má byť ľahko zdieľateľný.
Dočítate sa, že ľudia radi zdieľajú obsah, ktorý:
• Podáva dôveryhodné a prínosné informácie
• Obsahuje obrázky
• Zobrazuje infografiku alebo inú vizuálnu štatistiku
• Hrá na emócie (pobavenie, strach)
Tip: V rámci zdieľania odporúčame zdieľať aj svoju staršiu prácu, keďže opätovným promovaním môžete značne zvýšiť mieru interakcií. Ideálny čas nikde nie je určený no hovorí sa cca o 5 až 7 dňoch .
Vhodný čas
Čísla predošlej trojice metrík sú silno ovplyvnené časom, v ktorý obsah publikujete na svoju fanpage/profil. Je logické, že interakcie s príspevkom budú väčšie o 16:00, keď už je väčšina užívateľov doma z roboty či zo školy, ako uprostred noci, keď už ľudia spia.
Prečo je vhodný čas dôležitý?
Nezáleží na tom či ste jednotlivec alebo firma – v oboch prípadoch je pre vás dôležité, aby sa váš obsah dostal k ľuďom a tí s ním interagovali. Práve preto musíte vedieť, v akom čase sú vaši sledovatelia najčastejšie online a tomu prispôsobiť pridávanie príspevkov. Nevhodný výber času môže spôsobiť to, že väčšina publika bude práve vtedy offline a po prihlásení bude príspevok už „stratený“ vo feede a nebude mať taký dosah, aký by mohol mať.
Kedy je vhodný čas na publikovanie obsahu?
Na určenie optimálneho času si môžete vypomôcť rôznymi štúdiami alebo nástrojmi. Udáva sa, že na Instagrame by ste mali pridávať fotky v čase od 15:00 do 17:00. Tento čas je zovšeobecnený a vy sami by ste si mali robiť štatistiky o tom, kedy vaše príspevky dosahujú najviac interakcií alebo vysoký dosah.
Podľa výskumov firmy BuzzSumo je ideálny deň na dosiahnutie vysokých interakcií nedeľa. Táto štúdia je v rozpore s mnohými marketérmi, ktorí preferujú pondelok alebo piatok, ale čísla hovoria jasne.
Opäť sa vraciame k tomu, že správanie publika je premenlivé, a preto tieto štatistiky nemusia byť na 100% smerodajné, ale dá vám to minimálne slušnú predstavu a inšpiráciu na to, kedy je vhodné byť aktívny a kedy zase nie.