Nefunkčný alebo pomalý web, chybné texty či otravné reklamy – aj to sú najotravnejšie chyby na webe, ktoré môžu odradiť vašich zákazníkov. Možno niektoré z nich robíte aj vy. Pozrite sa na to, aké najotravnejšie chyby na webe môžu odlákať vašich zákazníkov, vyhnite sa im a určite si na ne dajte do budúcna pozor.
1. Pomalé načítanie stránky
Je jedno, či niekto hľadá darček pre svojho partnera, chce sa objednať na termín ku kaderníkovi, alebo kúpiť stojan na kvety – pomalé načítanie stránky používateľa odradí a on web jednoducho opustí, pretože vie, že má veľa možností. Koniec koncov, existujú tony šperkov alebo stránok s oblečením a darčekmi, ktoré majú čo ponúknuť. Pomalé, neúplne alebo žiadne načítanie webu sa rozhodne radí medzi najotravnejšie chyby na webe.
Zistite viac o Core Web Vitals, ktoré zohrávajú dôležitú úlohu v hodnotení vášho webu.
2. Chyba 404, čo znamená „táto stránka neexistuje“
Jednou z najotravnejších chýb na webe je bezpochyby aj známa chyba 404, teda „Táto stránka neexistuje“. Uveďme si príklad situácie: Zákazník vstúpi na webovú stránku vášho internetového obchodu. Hľadal darček pre syna, našiel peknú šachovú súpravu, ktorá ho zaujala fotkou a povedzme aj cenou. Klikne a bohužiaľ – stránka sa nezobrazuje. Zákazník tým pádom okamžite stráca záujem a odchádza. Aj preto sa chyba 404 ale aj iné chybné hlášky radia medzi najotravnejšie chyby na webe.
Chyba 404 znamená, že prehliadač nedostane odpoveď zo servera na zadaný dopyt. Tento dopyt je kliknutím na odkaz. Príčina chyby 404 môže byť u osoby, ktorá momentálne hľadá nedostupný darček vo vašom obchode, ale ak je príčina na vašej strane, je možné, že:
- vaše webové stránky boli napadnuté škodlivým softvérom,
- súbory, ktoré tvoria podstránku, boli odstránené alebo presunuté,
- podstránka zmenila adresu.
Pomocou nástroja, akým je napríklad Google Search Console, môžete skontrolovať, či sa chyba 404 na vašom webe často vyskytuje. Takýmto najotravnejším chybám na webe sa skrátka určite vyhnete.
3. Intersticiálne reklamy
Intersticiálne reklamy sú otravné reklamy, ktoré zaberajú celú obrazovku a rozhodne ich môžeme zaradiť medzi najotravnejšie chyby na webe. Nie je známe, kde sa objavia, čo používateľovi sťažuje prehliadanie stránky. Boli časy, keď boli populárne a zobrazovali sa aj na tých najväčších internetových portáloch. Teraz sú, našťastie, zriedkavé a mali by ste sa tiež vyhnúť akýmkoľvek kontextovým oknám na vašom webe. Najmä keď sa webová stránka práve načítala. Intersticiálne reklamy sú pre používateľov dráždivé a vo vyhľadávaní Google sú tiež zle hodnotené a preto sú jednou z najotravnejších chýb na webe.
4. Web nie je responzívny na všetkých zariadeniach
Predstavte si, že pani X hľadá produkt alebo službu počas jazdy autobusom kde má prístup len k svojmu telefónu. Našla službu, o ktorú mala záujem, a klikla na odkaz.
Bohužiaľ web vyzerá na mobilnom zariadení hrozne, nie je na to prispôsobený. Písma sa nezhodujú, pani X musí neustále niečo približovať a posúvať – je to problematické, takže pani X rýchlo opustí túto stránku a prejde na stránku konkurencie.
Web, ktorý sa zle zobrazuje na mobilných zariadeniach, nie je responzívny, nie je prispôsobený rôznym veľkostiam obrazovky. Responzivita je teraz veľmi dôležitá, pretože ako ukazujú štatistiky, už 76 % online nakupujúcich nakupuje pomocou smartfónu. Web bez responzivity bezpochyby patrí medzi najotravnejšie chyby na webe. Stojí za zmienku, že responzivita je tiež hodnotiacim faktorom. To znamená, že Google lepšie vyhodnocuje stránky, ktoré sú prispôsobené rôznym šírkam obrazovky.
5. Web bez SSL certifikátu
Zákazníka môže odstrašiť aj chýbajúci SSL certifikát, ktorý je v súčasnosti základným zabezpečením webu. Zabezpečuje spojenie medzi prehliadačom a serverom. Vďaka SSL certifikátu si môžete byť istí, že neuniknú žiadne dáta vašich zákazníkov ani vašej firmy. Web bez tohto certifikátu je jednou z najotravnejších chýb na webe, ktoré používateľa môžu odradiť.
SSL certifikát zlepšuje bezpečnosť a imidž vašej spoločnosti. Ak nemáte SSL certifikát, používateľ dostane správu o nebezpečnom pripojení hneď, ako vstúpi na vašu webovú stránku. Okrem toho Google radí stránky, ktoré majú takéto ochrany vyššie a zabezpečuje, že používatelia môžu bez veľkého strachu zveriť dáta vašej spoločnosti.
6. Nezvládnutý copywriting
Zle zvládnutý copywriting, teda texty s gramatickými chybami sú nepríjemné na čítanie. To zahŕňa chyby všetkých druhov: pravopisné, štylistické, interpunkčné a podobne. Gramatické chyby sú taktiež v zozname najotravnejších chýb na webe.
Chyby znižujú dôveryhodnosť firmy, prejavujú nedostatočnú starostlivosť. Toto stojí za pozornosť. Ak nie ste profesionál, môžete zvážiť najatie copywritera, ktorý vám texty profesionálne upraví alebo napíše úplne od začiatku. Vďaka profesionálnemu copywritingu sa vyhnete jednej z najotravnejších chýb na webe.
7. Netradičné a zle viditeľné fonty
Medzi najotravnejšie chyby na webe radíme aj zvláštne alebo zle čitateľné fonty. Byť originálny sa niekedy nevypláca. Písmo by taktiež nemalo byť príliš malé ani príliš veľké. Niekedy, aby sa odlíšili od ostatných, sa vyberú zvláštne písma, ktoré prehliadač nepodporuje alebo predĺžia čas načítania stránky.
Preto pri hľadaní tých najlepších riešení pre váš web je lepšie zvoliť niečo štandardné alebo osloviť niekoho, kto vie, ako má web vyzerať, a spýtať sa, či práve toto písmo nebude prekážať prijímaniu obsahu na webe. Prípadne zistite, ako vybrať správny font pre váš web.
8. Žiadne aktuálne údaje
Chýbajúce alebo neaktualizované údaje sú jednou z najčastejších príčin, prečo zákazníci opustia váš web a nevyužijú vaše služby resp. nezakúpia si vaše produkty. A taktiež patria medzi najotravnejšie chyby na webe. Ten najhorší prípad je, keď sa zákazníci na základe vami uvedených otváracích hodín vyberú do vašej predajne či podniku a na mieste zistia, že máte zatvorené. Preto stojí za to si pamätať, že všetky dôležité údaje a informácie o vašej firme by ste mali mať zverejnené na vašej webovej stránke, ale taktiež na všetkých komunikačných kanáloch, ako sú napríklad sociálne siete.
Medzi údaje, ktoré je potrebné aktualizovať patria otváracie hodiny, adresa firmy, emailová adresa, telefónny kontakt a ďalšie relevantné informácie. Zistite, prečo je aktualizácia obsahu na webe dôležitá.
9. Zle zvolená grafika a zlý web dizajn
Ľudí posudzujeme v priebehu niekoľkých sekúnd a rovnako tak aj web. Ak je web dizajn stránky pekný a vizuálne príťažlivý na pohľad, zákazníci ho s väčšou pravdepodobnosťou využijú a budú si prezerať nasledujúce podstránky.
Ak však z vizuálnej stránky na webe niečo škrípe, nesedí, grafika nie je taká kvalitná, nie je pekne upravená, nie je tam dominantná farba, ktorá by túto stránku nejako definovala, tak môže zákazník stránku z tohto dôvodu opustiť. Práve preto radíme zlú grafiku medzi najotravnejšie chyby na webe.
Vzhľad stránky je často vecou vkusu, no existujú určité požiadavky a pravidlá, ktoré do určitých odvetví absolútne nezapadajú. Predstavte si napríklad čiernu webovú stránku s ponukou detských hračiek alebo web pohrebníctva ladený do ružovej.
10. Slabá používateľská skúsenosť
Používateľská skúsenosť (UX) je skúsenosť používateľa s používaním webovej stránky. UX má veľký vplyv na to, ako sa bude zákazník na webe správať , či bude ochotne podstupovať rôzne typy interakcií, napríklad vypĺňanie formulárov, nakupovanie produktov, zadávanie komentárov alebo hodnotenie produktov.
Existuje veľa faktorov, ktoré ovplyvňujú UX. Napríklad, ako je usporiadaná navigácia na webe, či je zjednodušená, alebo je intuitívne jednoduché nájsť konkrétne informácie, ktoré môžu vášho potenciálneho zákazníka zaujímať. Pri tvorbe webovej stránky, jej dizajnu či copywritingu by ste mali prihliadať aj na UX.